2007/11/17

MOTTAINAI "grain of rice is God" …米粒には神様

Asahi Shimbun morning paper 07/11/16 "voice" column
Elementary school teachers Kai-san (Fukuoka Prefecture Iizuka 43 years).

A feeding time, the menu is HIJIKI rice. Eating over the girl, the remaining bowl of rice grain to see, "Grandma said, 'You should not remain grain of rice.' " and she again eat them all.

It heard the same squad of boys, "My father even said.'There is God in the grain of rice.'" he say and eat rice. Around hear the children, "How many people?" "We should not waste rice" "Full refill to eat" and the story is excitement, immediately a chest of rice are empty.

Age of satiation. Menu ingenuity and the ingenuity of the leadership have been made. But more than those, Grandma and Dad tells us "rice god", "You should not waste rice". These telling reach to child's mind firmly. To know this, I felt very happy.

The season of New-rice, thinking Nature's bounty I would like to thank to dairy "food" .

***If you find mistranslation or something, please inform me.

「日本語」
朝日新聞朝刊07/11/16 「声」欄
小学校教員 Kai-san(福岡県飯塚市 43歳)

ある給食時間のこと、メニューはヒジキご飯でした。食べ終わっていた女の子が、茶碗に残ったご飯粒を見て、「おばあちゃんから、『ご飯粒を残してはいけない』と言われてる」とか言いながら、きれいに食べ尽くしました。

それを聞いた同じ班の男の子が、「僕のお父さんも言ってた。『米粒には神様がいる』って」と、ご飯を眺めながら口に運びました。周りで聞いていた子供たちと、「何人おるのかな?」「お米を大事にせないかんね」「いっぱいおかわりして食べよう」と、話は盛り上がり、あっという間に食缶は空っぽになりました。

飽食の時代、それぞれの立場で、メニューの工夫や、指導の工夫がなされています。でも、それ以上におばあちゃんやお父さんが語ってくれる「米粒の神様」、「食べ物を粗末にしてはいけないよ」という語りがけが子供の心にしっかり通じているのをうれしく感じたひとときでした。

新米の季節、自然の恵みに思いを寄せ、毎日の「食」に感謝したいと思います。

***翻訳ミスなどありましたら、お知らせください。

--
yamazakurabana(山桜花)

No comments: